Premenstruellt syndrom (PMS) och premenstruellt dysforiskt syndrom (PMDS)

Sannolikhet av PMS är mycket hög. PMDS är ett mindre vanligt problem(Ungefär tre till fem procent av alla som har mens har PMDS). Många kvinnor även felaktigt tror att sjukdomskänsla före menstruationen(som ömma bröst, huvudvärk, dålig sömn, depression, irritabilitet, trötthet, sorg och vill gråta etc.) är normal. PMS och PMDS påverkar påtagligt livskvaliteten för kvinnor.

Det är fortfarande okänt varför man får PMS eller PMDS i västerländsk medicin. När patienter söker hjälp hos läkare får dem vanligt P-piller, antidepressivt läkemedel och vätskedrivande läkemedel. Det kan hjälpa en del, men sammatidigt får patienterna mycket biverkningar.

När patienterna kommer till oss gör vi först den professionell kinesisk medicin undersökning. Det betyder att vi ska kolla tungan och pulsen och försöka hitta och förklara orsak till problemet. När vi börjar behandling använder vi kinesiska örter plus akupunktur för att sakta ta bort orsaken. Behandlingen helt eliminerar symptomen vid PMS och förhindra dess förekomst och utan några biverkningar, så att menstruationen upphör att vara de faktorer som påverkar livskvaliteten.

1.

Eva, 40 år. Hon hade fått diagnos "PMDS" i 8 år. Hon hade PMS i många år. Efter två gånger förlossningar hade symptomen blivit mycket sämre. Direkt efter ägglossningen kände hon sig irriterad och lätt att bli arg mot sin man och sina barn. Hon var mycket känslig mot alla dofter. Hon vill inte umgås med familjen och vänner. Det hände "krig" ofta i familjen pga problemet. Varje gång kände hon sig mycket ledsen efter det. Sen gick hon till läkare och fick diagnos "PMDS", samt fick hon antidepressivt och vätskedrivande mediciner. Mediciner minskade en del symptomen men fick hon mycket biverkningar. Hon måste ta tabletterna varje månad efter ägglossningen. Hon tyckte inte om det. Så kom hon till oss.

Diagnos: Mjälte-Qi och Njure-Jing är otillräckligt.

Behandling: akupunktur och örtmedicin. Efter två gånger behandlingar slutade hon tabletterna samt mådde hon mycket bättre. Hon försätt behandlingar. Efter två menscykler försvann PMDS.

2.

Matilda, 42 år, hade depression, lätt att gråta, trötthet, akne, dålig sömn den vecka före mens. Menstruation 13*6/28, färgen mörkröd, mensvärk under menscykel 1:a-2:a dag, läkaren bad henne att ta p-piller för behandling, hon oroade sig för biverkningar och vände sig till oss.

Diagnos: disharmoni på lever och mjälte, följd med brist på Njure och Yang.

Behandling: akupunktur och örtmedicin för konditionering på en menstruationscykel,  inaktiverades p-piller, symtomen försvunnit utan mensvärk.

3.

Elis, 40 år, kände gradvis PMS-symptom efter ägglossning varje månad: smärta i nedre delen av buken och en känsla av nedgång, irritation, depression, trötthet, dålig sömn, munsår, drabbades lätt av förkylning. Symptomen förvärrades gradvis, svår mensvärk efter att mens började, mycket mensmängd, alla symptom mildrade i slutet av mens. Mörkröd tunga, spänd puls.

Diagnos: lever, mjälte och njure disharmoni.

Behandling: akupunktur och örtmedicin. Efter behandlingar i enda menscykel försvann PMS-symtom och mensvärk i stort sett.

4.

Åsa, 40år. Hon hade haft PMS-symptom i 7-8 år. Det blev sämre och sämre. En vecka innan mens varje månad började hon irritera, deprimera och gråta. Hon var arg på sin man och sina barn utan orsak. Hennes man sa till henne:" Om du inte löser ditt problem, måste vi skilja oss". Hon var så ledsen.
Tungan: tjock, mörkröd, beläggning var vit och tjock. Pulsen: djupt och tätt.

Diagnos:  Njure- Yang funktion otillräcklig.

Behandling: akupunktur och örtte. Efter behandling i en enda menscykel försvann PMS-symtom . Hon och hennes man var så glada.

5.

Marie, 25 år. Hon hade haft PMS i 5 år och det hade blivit mycket sämre senast 1-2 år. Hon kände sig deprimerad, arg, ledsen, ångest, mycket trött och tappade livslusten en vecka innan mensen började varje månad. Hon grät och kunde inte jobba i den här tiden. Samtidigt kunde hon inte somna heller. När hon kom på besök, kollade vi tungan och pulsen. Hennes tungan var mörkröd och blek ,såg svullen ut, röda punkter på tungspetsen, det fanns  tandmärken på kanterna av tungan. Pulsen var svag och mycket spänd.

Diagnosen: Njure-Yang brist och obalans i hela kroppen.

Behandlingen: Efter 10 akupunktur- och örtte behandlingar blev PMS symptom mycket mindre. Hon ville försätta lite till och ville bli gravid. Efter två menscyklar blev hon gravid och PMS var borta.