Spännande läkekonst

Traditionell kinesisk läkekonst använder diagnostiska tänkande som är helt annorlunda än västerländsk medicin, genom att titta på tungan, känna på pulsen, fråga om symptom och i samband med faktorer som i arbete och liv kan påverkar hälsan ska traditionell kinesisk doktor analysera och försöka ta reda på de bakomliggande orsakerna till besvär, så att avgöra hur man hjälper en patient att återställa hälsotillstånd.

Varför en traditionell kinesisk  läkare behöver titta på tungan och känna pulsen? Är det viktigt? Vad ska  läkaren kolla?

I kinesisk medicin vet läkare kondition inuti kroppen d.v.s. all organs funktioner genom att kolla utseende av kroppsytan. Det finns många Meridianer i vår kropp. De är vägar där Qi, Blod och Energi cirkulerar i hela kroppen och kontaktar inuti och yta av kroppen. Därför vet en traditionell kinesisk läkare om organs funktioner genom att kolla pulsen, tungan och symptom .

När en traditionell kinesisk läkare kollar tungan tittar hon/han på alla utseende av tungan, t.ex. tungans färg, storlek, form, beläggning m.m. Genom att titta på tungan får man mycket information av kroppen, t.ex. organ-funktioner är bra eller dåliga, Qi, Blod och Energi ligger på normalt nivå eller lägre än normalt, m.m. OBS! Innan ni kommer till oss, borsta eller skrapa inte tungan, och tugga inte tuggummi, tack! Det är viktigt för diagnosen.

När en traditionell kinesisk läkare kollar pulsen känner hon/han var pulsen ligger och pulsens form, utan bara räknar hur många gånger hjärtan slår per minut. Pulsen ger en traditionell kinesisk läkare mycket information också, t.ex. i vilken organ har man problem, hur obalanserad blir kroppen, Qi, Blod och Energi ligger på en normal nivå eller lägre än normalt, m.m.

Enligt traditionell  kinesisk diagnos hittar en traditionell kinesisk läkare  bakomliggande orsakerna till besvär. Så det är viktigaste delen av hela behandlingen.